четвер, 20 січня 2011 р.

Пенсійна реформа в Україні. Чого чекати у найближчому майбутньому.

Які причини реформування пенсійної системи в Україні?

- Їх є достатньо. Україна відноситься до держав із старіючим населенням, що обумовлює систематичне погіршення співвідношення між громадянами працездатного і непрацездатного віку.

В Україні нараховується 13,7 мільйона пенсіонерів. На 88 пенсіонерів припадає 100 осіб, що сплачують пенсійні внески, а в 2025 р. один працюючий утримуватиме одного пенсіонера У 2050 р. вже буде 125 пенсіонерів на 100 працюючих, це раз.

По-друге, низький рівень пенсій більшості осіб, що досягли пенсійного віку: понад дві третини пенсіонерів отримують пенсії до однієї тис гривень. У той же час, середній розмір "спеціальних" пенсій щонайменше у 2,5 рази перевищує середній розмір пенсії призначеної на загальних умовах.

По-третє, незбалансований бюджет Пенсійного фонду. У 2010 році з держбюджету на покриття дефіциту бюджету Пенсійного фонду України виділено майже 27 млрд. гривень.

Видатки на пенсійне забезпечення вже сягнули 16,3% ВВП. При цьому не треба забувати, що розмір пенсійних внесків становить 35 відсотків, що набагато вище, ніж в інших країнах Європи: Угорщина - 26,5, Франція -24%, Чехія - 28%, Швеція - 18,9%. Проте й цього недостатньо для покриття пенсійних видатків.

І ще одне, На даний час існує розрив між розмірами пенсій жінок і чоловіків. Для жінок встановлено нижчу межу працездатного віку, вони мають меншу тривалість стажу, заробітна плата жінок в середньому майже на 30 відсотків нижча, ніж у чоловіків. Середній розмір пенсії за віком у жінок становить в середньому 872,60 гривень, у чоловіків - 1327,06 гривень. Отже, розмір пенсії за віком жінок вдвічі менший за розмір пенсії за віком чоловіків. Нинішній Уряд постав перед необхідністю збалансувати доходи і видатки Пенсійного фонду.

- Що передбачає урядовий законопроект пенсійної реформи , запроваджуючи другий рівень пенсійної системи?

- А те, що накопичувальна система загальнообов'язкового державного пенсійного страхування буде запроваджена в рік, в якому буде забезпечено бездефіцитність бюджету Пенсійного фонду України; учасниками цієї системи будуть особи, яким на дату запровадження системи виповнилося не більше 35 років; розмір страхового внеску на дату впровадження системи передбачається встановити у розмірі 2 відсотків із подальшим його щорічним підвищенням на один відсоток до досягнення 7 відсотків; адміністрування страхових внесків накопичувальної системи здійснюватиметься через Пенсійний фонд України. Через 2 роки після запровадження сплати страхових внесків до накопичувальної системи її учасники матимуть право обирати недержавні пенсійні фонди, в яких накопичуватимуться їх пенсійні кошти.

- У законопроекті йдеться про збільшення бази для єдиного соціального внеску. Що це означає?


- Йдеться про підвищення максимальної величини оплати праці, з якої з 1 січня 2011 р. буде справлятися єдиний соціальний внесок з 15 до 17 прожиткових мінімумів для працездатних осіб.

- Пропонується врегулювати пенсійне забезпечення держслужбовців. Про що, власне, йдеться?

- Йдеться про те, щоби обмежити максимальний розмір пенсії на рівні 12 розмірів прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність (на сьогодні це 8808 гривень). Планується зменшити з 90 до 80 відсотків обчислення пенсії із заробітної плати держслужбовців, яка є базою для призначення цих пенсій. Достроково (за півтора року) призначена пенсія державним службовцям, депутатам, прокурорам, суддям буде виплачуватися лише непрацюючим пенсіонерам. На період роботи замість спеціальних проводити виплату трудових пенсій в розмірах, визначених за нормами Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування".

Є намір призначати "спеціальні" пенсії особам, які мають право на пенсію зі зниженням пенсійного віку (чорнобильці, шахтарі), лише при досягненні загальновстановленого пенсійного віку, а до цього часу в розмірі - визначеному за нормами Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування".

Планується підвищити з 2013 р. пенсійний вік для чоловіків-державних службовців до 62 років. Цей вік буде граничним, інститут продовження перебування на державній службі буде скасовано. Важливо те, що для осіб,які раніше отримали погодження на продовження перебування на державній службі до 65 років, погодження будуть чинними, вони обійматимуть свої посади до натягнення цього віку. З метою покращення умов пенсійного забезпечення працівників бюджетної сфери (освіти, культури та охорони здоров'я) при виході на пенсію пропонується запровадити одноразову допомогу у розмірі 10 призначених їм пенсій.

- Законопроект передбачає підвищення пенсійного віку для жінок?

- Так, пропонується розпочати десятирічний етап збільшення пенсійного віку для жінок з 55 до 60 років на 6 місяців кожного року. Як компенсатор на період підвищення віку пенсія жінок буде збільшуватися на 2,5 % за кожні півроку. За десять років розмір пенсії може зрости максимально на 25 відсотків.

Пропонується теж удосконалити порядок призначення, перерахунку пенсій, підвищити мінімально необхідний страховий стаж для одержання пенсії за віком з 5 до 15 років; для новопризначених пенсій підвищити нормативну тривалість страхового стажу для призначення пенсії за віком у мінімальному розмірі для жінок з 20 до 30 років та для чоловіків з 25 до 35 років; для призначення пенсії брати розмір середньої заробітної плати за три календарні роки, що передують року звернення за призначенням пенсії, а перерахунок пенсії проводити із середньої заробітної плати, з якої призначено (перераховано) пенсію; проводити перерахунки пенсій працюючим пенсіонерам, які отримують пенсію за вислугу років, тільки після досягнення пенсійного віку; проводити призначення пенсій із заробітної плати лише за даними персоніфікованого обліку.



За матеріалами:
http://www.turportal.org.ua/visnyk/n251.htm

Немає коментарів:

Дописати коментар